مراقبت از عصب سیاتیک

آشنایی با عصب سیاتیک و علل تحریک سیاتیک و درد ناشی از آن

عصب سیاتیک بلندترین عصب در بدن بوده و زمانیکه در قسمت تحتانی کمر مشکلی به وجود بیاید و دچار اختلالاتی بشود ، عصب سیاتیک از طریق باسن و لگن به سمت پا کشیده میشود و درد سیاتیک حادث و احساس میشود. تحریکی سیاتیک از یک سمت بدن مشاهده میشود.

دلایل درد سیاتیک و علت تحریک پذیری آن

زمانیکه به خاطر تنگی کانال نخاعی فشار بر روی قسمتی از عصب سیاتیک وارد شود ، سیاتیک تحریک میشود . همچنین درمواقعی که استخوان روی ستون فقرات فشار بیاورد . مورد دیگر زمانیست که بر اثر بیرون زدگی فتق دیسک کمر، بی حسی و درد در پا احساس شده و التهاب نیز رخ بدهد .

در چه مواقعی متوجه پیشرفت سیاتیک میشویم

زمانیکه بیمار احساس کند که ایستادن برای وی دشوار است و راه رفتن به دشواری صورت میگیرد از حاد شدن سیاتیک خبر میدهد . همینطور بر اثرسرفه شدید و عطسه های مداوم و یا نشستن های طولانی نیز از دلایل و نشانه های پیشرفته شدن سیاتیک میباشد .

از چه روشی برای تشخیص سیاتیک استفاده میشود.

در ابتدا پزشک از سابقه بیماری و شیوه و سبک زندگی بیمار اطلاعاتی به دست می آورد . سپس آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص تنگی کانال نخاعی ، دررفتگی دیسک کمر یا دژنراسیون دیسک را پیشنهاد داده و تجویز میکند . در ادامه متخصص ستون فقرات و جراح دیسک کمر و دیسک گردن تمریناتی را با بیمار انجام میدهد . در این تمرینات پزشک سعی میکند تا عصب سیاتیک تحریک شود . حرکاتی مانند راه رفتن روی پاشنه پا و انگشتان ، حرکات اسکات و بلند کردن یک پا بدون خم شدن زانو.

با بررسی این تمرینات و عملیات تشخص سیاتیکی ، جراح کمر درد از درجه شدت و نوع سیاتیک مطلع میشود .

در ادامه و در شماره بعدی بیشتر با ماهیت سیاتیک آشنا میشویم و بیشتر مطلع میشویم که ارزش سلامتی استخوانها به چه اندازه میباشد . حتما با کوچکترین علائمی از درد در دیسک و ستون فقرات با جراح کمر درد و پزشک ستون فقرات تماس بگیریم .